Zastrzeganie numeru PESEL

8 maja 2024

Od 1 czerwca 2024 roku nasz bank oraz inne podmioty (przed zawarciem umowy, np. konta, kredytu, czy pożyczki oraz w przypadku wypłaty gotówki powyżej 3-krotności minimalnego wynagrodzenia w kasie placówki bankowej) mają ustawowy obowiązek sprawdzać Twój PESEL w rejestrze Ministerstwa Cyfryzacji, aby mieć pewność, że nie został zastrzeżony.

Kobieta wygląda przez okno ze swoimi psami

Zmiana w zastrzeganiu PESEL-u

W ING zastrzeżenie PESEL-u zaczniemy weryfikować stopniowo:

  • od 26 maja przy umowach o konta
  • od 27 maja przy umowach o kredyty
  • od 1 czerwca przy: otwarciu konta przez internet, wnioskach o pożyczki oraz wypłatach gotówki powyżej 3-krotności minimalnego wynagrodzenia w kasie placówki bankowej.

Przykład

Warto wiedzieć o zastrzeganiu PESEL-u

  • Masz już zastrzeżony PESEL? Po cofnięciu zastrzeżenia musisz odczekać 30 minut, aby możliwe było ponowne zablokowanie numeru PESEL.
  • Chcesz cofnąć zastrzeżenie PESEL-u? Możesz to zrobić bezterminowo lub określić datę i godzinę, kiedy system automatycznie zastrzeże ponownie Twój PESEL.
  • Nie pamiętasz, czy Twój PESEL jest zastrzeżony? Taki status łatwo sprawdzisz w aplikacji mObywatel.
  • PESEL możesz zastrzegać w razie potrzeby od 17 listopada 2023 r., jeśli masz ukończone 18 lat.

Jak zastrzec PESEL

Możesz zastrzec swój PESEL na 2 sposoby:

  • przez internet, np. w aplikacji mObywatel
  • osobiście - w urzędzie gminy/miasta.

Jak zastrzec PESEL w aplikacji mObywatel

  1. 1

    Otwórz aplikację mObywatel

     

  2. 2

    Wybierz Zastrzeż PESEL w sekcji Usługi

     

  3. 3

    Włącz Zastrzeż PESEL – przesuń suwak w prawo

     

Zastrzeganie PESEL-u w ING

Warto wiedzieć o zastrzeganiu PESEL-u

    • banki krajowe i zagraniczne
    • SKOKi
    • instytucje kredytowe
    • firmy pożyczkowe, w tym tzw. firmy sektora BNPL (Buy Now Pay Later)
    • kancelarie notarialne
    • firmy ubezpieczeniowe
    • dostawcy usług telekomunikacyjnych
    • biura informacji gospodarczej.
  • Klientów indywidulanych (konsumentów), którzy mają nadany PESEL i są osobami pełnoletnimi.

  • Od 1 czerwca 2024 roku.

    • Wszystkie osoby z nadanym PESEL-em, w tym cudzoziemcy, którzy są rezydentami i nierezydentami
    • Osoby pełnoletnie oraz kobiety, które zawarły związek małżeński przed ukończeniem 18. roku życia.
  • Gdy PESEL właściciela konta jest zastrzeżony:

    • Właściciel konta indywidualnego z zastrzeżonym numerem PESEL - w jednym dniu, ze wszystkich swoich kont osobistych może wypłacić łącznie trzykrotność minimalnego wynagrodzenia w PLN lub równowartość tej kwoty w walutach obcych (13 998 zł). 
    • Powyżej tej kwoty nie wypłacimy gotówki ani właścicielowi konta ani pełnomocnikowi do tego konta.
    • Gdy konto jest wspólne, sprawdzamy zastrzeżenie PESEL-u dla każdego ze współwłaścicieli z osobna. Współwłaściciel konta, którego PESEL nie jest zastrzeżony, może korzystać z konta bez ograniczeń. 
    • Jeżeli współwłaściciel ma zastrzeżony PESEL obowiązują go takie same limity co właściciela rachunku. Limity współwłaścicieli konta nie sumują się. 
    • Limit wypłat jest wspólny dla właściciela konta i pełnomocnika do konta. Gdy właściciel ma zastrzeżony PESEL i nie wypłacał gotówki, pełnomocnicy do konta mogą łacznie wypłacić maksymalnie trzykrotność minimalnego wynagrodzenia w PLN lub równowartość tej kwoty w walutach obcych.
    • Jeżeli właściciel konta lub pełnomocnik próbował wypłacić kwoty powyżej limitu i stwierdziliśmy, że PESEL właściciela konta jest zastrzeżony, to kwotę powyżej limitu możemy wypłacić dopiero po 12 godzinach od momentu, gdy cofnie zastrzeżenie numeru PESEL. 
  • Tak, ale tylko w szczególnych przypadkach: unieważnienia dowodu osobistego po jego zgłoszeniu lub śmierci posiadacza PESEL-u. Jeżeli zastrzeżenie dotyczy unieważniania dokumentu tożsamości, to cofnięcie takiego zastrzeżenia jest możliwe na wniosek osoby, której z urzędu zastrzeżono PESEL. Nie odbywa się automatycznie po unieważnieniu dokumentu.

  • PESEL możesz zastrzec poprzez aplikację mObywatel, profil zaufany lub w urzędzie miasta/gminy.

  • Tak. Zastrzeżenie PESEL-u najłatwiej sprawdzisz w aplikacji mObywatel lub przez profil zaufany. Na specjalny wniosek możesz to również zrobić w urzędzie miasta/gminy.

  • Tak. Jeżeli chcesz ponownie zablokować PESEL po cofnięciu zastrzeżenia, musisz odczekać 30 minut.

  • Jeśli chcesz otworzyć konto osobiste i oszczędnościowe lub podpisać umowę kredytową, zrobisz to od razu po cofnięciu zastrzeżenia.

    Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy chcesz wypłacić gotówkę w placówce (więcej niż wynosi trzykrotność minimalnego wynagrodzenia) i masz zastrzeżony PESEL. Taka transakcja będzie zablokowana na 12 godzin. Po upływie tego czasu i cofnięciu zastrzeżenia PESEL-u możesz wypłacić pieniądze.

  • Tak. Będziemy się łączyć bezpośrednio z tą bazą. Nie będziemy korzystać z pośrednictwa innych instytucji, takich jak Związek Banków Polskich czy Biuro Informacji Kredytowej.

  • Będziemy sprawdzać status zastrzeżenia PESEL-u klientów indywidualnych (konsumentów) w przypadkach, które wymienione są w Ustawie: 

    • Otwarcie konta osobistego
    • Otwarcie konta oszczędnościowego (nie dotyczy lokat)
    • Wnioski kredytowe (w tym aneksy decyzyjne, np. podwyższenie kwoty kredytu) dla klientów indywidualnych o:
      • kredyt hipoteczny
      • pożyczkę
      • limit
      • kartę kredytową
    • Wypłata gotówki w kasie banku - dla kwot równych lub większych niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia (weryfikacja nie dotyczy wypłat z bankomatów).
  • W takim przypadku nie będziemy sprawdzać statusu w bazie zastrzeżeń. Dotyczy to wszystkich typów powiązań, tj. właściciel, współwłaściciel, reprezentant firmy małej, średniej lub dużej.

  • Tak. Jeśli do wniosku nie potrzebujemy PESEL-u, nie będziemy weryfikować bazy zastrzeżeń.

  • Weryfikacji podlega ta osoba, która jest kredytobiorcą/współkredytobiorcą lub właścicielem/współwłaścicielem konta. Nie sprawdzamy w bazie zastrzeżeń pełnomocników, którzy występują w czyimś imieniu.

    Przykład
    Jesteś pełnomocnikiem i wypłacasz gotówkę z konta, które ma więcej niż jednego właściciela. Weryfikujemy zastrzeżenie PESEL-u wszystkich właścicieli. Jeśli jedna z osób, które mają do tego konta pełnomocnictwo, ma zastrzeżony PESEL, nie możemy wypłacić gotówki.

Bankuj bezpiecznie

Dowiedz się, jak zadbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy

Więcej o bezpiecznym bankowaniu