Przedsiębiorco, co załatwisz w ZUS przez internet?

30 czerwca 2019

Ostatnia aktualizacja: 28 lipca 2025

Prowadzisz biznes, więc nie masz czasu na stanie w kolejkach. Gdy masz własną działalność, nie unikniesz wizyt w urzędach, ale jest rozwiązanie, które pomoże Ci szybciej załatwić sprawy w ZUS - przez internet.

Przedsiębiorca z telefonem w ręku stoi przed budynkiem ZUS-u

Czym jest Platforma Usług Elektronicznych ZUS i kto może z niej korzystać?

PUE ZUS to platforma, która umożliwia korzystanie z usług ZUS-u przez internet, bez odwiedzania stacjonarnego oddziału. Z systemu może korzystać w zasadzie każdy, a dokładnie:

  • osoba ubezpieczona, czyli pracownik
  • płatnik składek, czyli przedsiębiorca
  • lekarz
  • każdy inny świadczeniobiorca – np. emeryt czy rencista.

Załatwianie spraw urzędowych przez internet? Poznaj możliwości platformy

PUE ZUS to moc korzyści przede wszystkim dla przedsiębiorców, na których spoczywa najwięcej obowiązków względem ZUS-u. Gdy zalogujesz się do platformy jako właściciel firmy, możesz:

  • przejrzeć informacje zapisane na Twoim koncie płatnika
  • sprawdzić, jak wyglądają Twoje bieżące rozliczenia
  • złożyć lub odebrać różne wnioski, np. o wydaniu zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami
  • zgłosić pracownika do ubezpieczeń (z aplikacją ePłatnik)
  • przejrzeć i pobrać zwolnienia lekarskie swoich pracowników (e-ZLA)
  • wypełnić i wysłać dokumenty ubezpieczeniowe
  • uzyskać odpowiedzi na wszystkie swoje pytania lub w razie potrzeby umówić się na wizytę w wybranym oddziale.

Jak się zalogować

Żeby zalogować się do PUE ZUS, musisz potwierdzić swoją tożsamość. Możesz to zrobić m.in. profilem zaufanym, przez bankowośc internetową - np. aplikacją Moje ING albo aplikacją mObywatel.