30 czerwca 2019
Ostatnia aktualizacja: 28 lipca 2025
Prowadzisz biznes, więc nie masz czasu na stanie w kolejkach. Gdy masz własną działalność, nie unikniesz wizyt w urzędach, ale jest rozwiązanie, które pomoże Ci szybciej załatwić sprawy w ZUS - przez internet.
Czym jest Platforma Usług Elektronicznych ZUS i kto może z niej korzystać?
PUE ZUS to platforma, która umożliwia korzystanie z usług ZUS-u przez internet, bez odwiedzania stacjonarnego oddziału. Z systemu może korzystać w zasadzie każdy, a dokładnie:
- osoba ubezpieczona, czyli pracownik
- płatnik składek, czyli przedsiębiorca
- lekarz
- każdy inny świadczeniobiorca – np. emeryt czy rencista.
Załatwianie spraw urzędowych przez internet? Poznaj możliwości platformy
PUE ZUS to moc korzyści przede wszystkim dla przedsiębiorców, na których spoczywa najwięcej obowiązków względem ZUS-u. Gdy zalogujesz się do platformy jako właściciel firmy, możesz:
- przejrzeć informacje zapisane na Twoim koncie płatnika
- sprawdzić, jak wyglądają Twoje bieżące rozliczenia
- złożyć lub odebrać różne wnioski, np. o wydaniu zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami
- zgłosić pracownika do ubezpieczeń (z aplikacją ePłatnik)
- przejrzeć i pobrać zwolnienia lekarskie swoich pracowników (e-ZLA)
- wypełnić i wysłać dokumenty ubezpieczeniowe
- uzyskać odpowiedzi na wszystkie swoje pytania lub w razie potrzeby umówić się na wizytę w wybranym oddziale.
Jak się zalogować
Żeby zalogować się do PUE ZUS, musisz potwierdzić swoją tożsamość. Możesz to zrobić m.in. profilem zaufanym, przez bankowośc internetową - np. aplikacją Moje ING albo aplikacją mObywatel.